Inlägg 1 reflektion 3
Sverige och Finland har läroplaner som inte är så specificerade, som lärare kan detta vara svårt att jobba för när det inte är så specificerat. Sverige och Finland skulle ta efter England, Norge och Australien där deras läroplaner är mer utformade. Jag kan tänka mig att det blir tufft att följa när det inte är så sjävlklara mål.
Detta till fördel för staten som mer kan kontrollera lärarna.Som lärare är det svårt att se om det dem lärt eleverna ger något resultat. Ibland kan lärarna träffa på elever som säger om dem fick ut något av sin skoltid.
Om jag tänker till själv så anser jag ändå att genom prov, redovisningar mm kan se vad eleverna lärt sig.
Men kan förstå att det blir svårt när inte kursplanerna läggs mot den verksamhet man jobbar med.
Dem tar även upp att när man läser en utbildning skall elever ha en viss kunskap som senare kan användas i praktiska sammanhang. Fler idag läser vidare och med detta försvinner dem kunskaper som man får i vardags och arbetslivet. Det är dem formella kunskaper som räknas.
Inlägg 2 reflektion 3
För att man idag skall kunna få ett jobb när det är lågkonjektur är det nog viktigt att man har en högskola utbildning. Den person som har formella kunskaper är mer expert än den med lång erfarenhet.
Jag har själv jobbat i en butik i 8 år och har skaffat mig lång erfarenhet. Men det beror nog på lite ibland. Bara för att man har en utbildning är det inte säkert att han/hon har personkemin som behövs för att klara av yrket. Ett bra exempel på detta är: Min mamma jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende. Hon hade en kille som praktiserade hos henne. Men den här killen vågade inte ens gå fram till patienterna. Hur skall denna kille kunna jobba ute i verkligheten? Det går inte, han var jätte duktik på det teoretiska men inte det praktiska, det är a och o att teori och praktik funkar.
Om man både formella och det som man lär sig i vardags och arbetslivet blir det ett stort plus för den verksamhet man jobbar i. Det är sällan detta klaffar i verkligheten.
Jag sökte jobba på ett ställe och då sa dem faktiskt att dem inte sökte på erfarenhet utan personen i fråga. Såklart anställer dem en som har båda kvalifikationerna.
En annan intressant sak dem tog upp var en lärare som ville att eleverna skulle hjälpa henne fylla i tomma rader. Eleverna kom fram till att en president äger något. Hon frågade även om det var som var ledaren i skolan och dem svarade med ett namn. Eleverna trodde att när en person bestämde att denne ägde skolan.
En lärare hade en frågeställning angående 4/4 och 5/5 delar. Hon undrade vilken som var störst. Eleverna svarad lite olika, dem förstod inte att det var skillnad.
Läraren ville inte att barnen skulle tro att deras idéer inte var intressanta så hon sade ej sanningen. Min åsikt är att om dem inte får reda på vad som är rätt lär dem sig ju inte något. Som lärare kan man säga det på ett bra sätt så att eleven inte blir sårad.
Det tas alltid upp i media i olika teorier om elever som inte klarade sig men aldrig riktigt vad dem inte kan.
Jag tycker att dem alltid tar upp dem som inte kan och istället lyfta fram dem som klarade sig.
Kunskaps vision till skolan som gör det möjligt att lära ut och ta upp sådant som dem behöver för att leva ett gott liv i samhället. Och få eleverna att inse varför dem är i skolan och varför dem skall lära sig specifika saker.
Det pratas om att ibland olika människor upplever samma sak helt olika. I boken skriver dem om berg, dalar och floder. Att för mig som bor i Sverige kanske inte det specifika berget är något speciellt men för den person som bor vid berget är det väldigt viktigt.
Som människa lär man sig att uppfatta olika saker i olika situationer.
Respekt för eleven är viktig i diskussioner. Att man som lärare ser eleven som en svagare person får inte förekomma. Alla skall behandlas som samma likar.
Det pratas om att producera saker i skolan såsom teateruppsättningar, utställningar och projektarbeten. Men det förväntas att det skall bli en produkt. Det arbete som görs i skolan är oftast på lek. Skillnad är om man läser på restaurang programmet. Varann vecka tillagas det mat till riktiga gäster, och det är nästan som ute på en riktig restaurang.
När elever gör prov tror läraren att eleverna lärt sig. Men oftast sitter man och råpluggar några dagar innan provet och sedan en dag efter man gjort provet är det glömt. Jag anser att det är bättre med arbeten, samtidigt som man söker informationen lär eleven sig det på ett annat sätt.
För att kunna hantera en viss situation måste man ha varit med om det innan. Visst det kanske går ändå men det blir väldigt svårt. Insikten säger hur man skall bete sig i svåra situationer.
Jag sammanfattar hela boken med två ord: Rörig och ingen riktig röd tråd.
måndag 19 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar